Nasz student, Michał Filipiak, wziął udział w intensywnych dwóch tygodniu pracy projektowej podczas szkoły letniej, której kulminacją było przygotowanie koncepcji misji kosmicznej.
Poniżej prezentujemy sprawozdanie Michała z tego wydarzenia:
8.07 (Dzień 1)
Dzień rozpoczął się o 9:00 uroczystym otwarciem, po którym uczestnicy mieli chwilę na poranną kawę. Następnie odbyły się dwie fascynujące prelekcje – najpierw prof. Nicolas Thomas z Uniwersytetu w Bernie przedstawił wprowadzenie do tematyki małych ciał Układu Słonecznego, a potem dr Peter Woitke z Austriackiego Instytutu Badań Kosmicznych opowiedział o środowiskach astrochemicznych dysków protoplanetarnych jako podstawie formowania planet w naszej galaktyce. Po południu kontynuowano serię wykładów. Dr Ruth-Sophie Taubner przybliżyła temat astrobiologii, a następnie dr Tomas Kohout omówił geologię małych ciał, poruszając m.in. typologię asteroid i meteorytów oraz górnictwo kosmiczne. Po kolejnej przerwie na kawe odbyły się przygotowania do warsztatów prowadzone przez Petera Falknera z ESA-ESTEC. Dzień zakończył się wspólną kolacją w Böglerhof, stanowiącą doskonałą okazję do integracji uczestników.
9.07 (Dzień 2)
Dzisiejszy dzień był intensywny i pełen inspirujących wykładów. Rozpoczęliśmy o 9:00 prelekcją Petera Falknera z ESA-ESTEC na temat projektowania misji i systemów kosmicznych, a następnie Marcus Hallmann z DLR przedstawił analizę misji. Po krótkiej przerwie na kawe, dr Jessica Agarwal omówiła aktywność małych ciał niebieskich, koncentrując się na ich interakcjach termicznych, pyle, wietrze słonecznym i polu magnetycznym. Po lunchu wysłuchaliśmy wykładu dr Martina Rubina o tym, co komety mogą nam powiedzieć o powstaniu Ziemi i Układu Słonecznego, a następnie prof. Ewa Szuszkiewicz przybliżyła wczesne fazy formowania planet, uwzględniając ich ewolucję dynamiczną. Po południu zostaliśmy podzieleni na 15-osobowe zespoły robocze, których zadaniem jest wspólne opracowanie koncepcji misji kosmicznej. Dzień zakończyliśmy wspólną kolacją w Böglerhof, a wieczorem odbyły się pierwsze przygotowania do pracy nad misją w budynku szkoły.
10.07 (Dzień 3)
Dzisiejszy dzień rozpoczął się od wykładu dr. Patricka Michela z Obserwatorium Côte d’Azur, który omówił wyniki misji kosmicznych – zarówno przelotów obok obiektu jak i misji z powrotu próbek z obiektu na ziemie. Następnie dr Michael Kueppers z ESA poruszył tematy związane z obroną planetarną, ochroną kosmosu i ekologią przestrzeni kosmicznej. Po przerwie na kawe, dr Silvia Bayon z ESA przedstawiła podstawy inżynierii systemów kosmicznych. Po lunchu rozpoczęły się warsztaty, które kontynuowane były również po popołudniowej przerwie. Podczas warsztatów rozpoczęliśmy przygotowania do naszej wspólnej misji kosmicznej. Kluczowym etapem było wybranie celu misji – decyzja ta musiała być solidnie uzasadniona pod względem naukowym, technicznym oraz logistycznym. Dzień zakończyliśmy kolacją integracyjną w Böglerhof, a wieczorem kontynuowaliśmy pracę nad misją w szkole.
11.07 (Dzień 4)
Dzisiejszy dzień rozpoczął się wykładem Annamariji Stankov z ESA, która szczegółowo omówiła tematykę instrumentacji wykorzystywanej w misjach kosmicznych. Następnie Stephan Ulamec z DLR przedstawił kluczowe zagadnienia związane z nawigacją oraz lądowaniem sond na ciałach niebieskich. Po przerwie na kawe dr Mohammadamin Alandihallaj z Uniwersytetu Luksemburskiego poruszył inżynieryjne aspekty związane z warunkami środowiskowymi panującymi w przestrzeni kosmicznej, był to ostatni wykład na szkole letniej. Po lunchu kontynuowaliśmy pracę warsztatową w naszej 15 osobowej grupie. Podczas tego etapu prowadzone były długie i intensywne dyskusje dotyczące wyboru celu naszej misji. Po przeanalizowaniu różnych możliwości i ich uzasadnień, ostatecznie zdecydowaliśmy, że celem naszej misji będzie Ceres – największy obiekt w pasie asteroid, posiadający cechy planety karłowatej. Wieczorem odbył się przegląd założeń i wymagań misji, a dzień tradycyjnie zakończyliśmy wspólną kolacją w Böglerhof oraz wieczornymi przygotowaniami projektowymi w szkole.
12.07 (Dzień 5)
W sobotę zorganizowano wspólne wyjście w góry – odbyliśmy trekking na pobliski szczyt, co było świetną okazją do integracji i odpoczynku na łonie natury po intensywnym tygodniu wykładów i warsztatów. Wieczorem powróciliśmy do pracy nad projektem misji. Tym razem skupiliśmy się już bardziej szczegółowo na podziale statku kosmicznego na poszczególne subsystemy oraz analizowaliśmy ograniczenia wynoszącej go rakiety Ariane 6, takie jak masa ładunku, objętość czy trajektoria startu. Prace nabierają tempa i coraz bardziej przypominają realny proces projektowania misji kosmicznej.
13.07 (Dzień 6)
W niedzielę pomagałem zaprojektować system zasilania (power system), koncentrując się na doborze źródła energii, oszacowaniu zapotrzebowania mocy oraz planowaniu magazynowania energii w trakcie trwania misji.
14.07 (Dzień 7)
W poniedziałek zająłem się systemem napędowym (propulsion), analizując dostępne technologie i ich zastosowanie w kontekście naszej misji – tak, aby zapewnić odpowiedni ciąg oraz manewrowość w przestrzeni kosmicznej.
15.07 (Dzień 8)
We wtorek wspólnie z zespołem pracowałem nad komputerem pokładowym (OBC – On-Board Computer). Skupiliśmy się na architekturze systemu, sposobie zarządzania danymi i komunikacji między poszczególnymi modułami, tak by zapewnić niezawodność i wydajność działania całego satelity. Każdy dzień wiązał się z intensywną wymianą pomysłów i rozwiązywaniem wielu technicznych wyzwań. To doświadczenie nie tylko pozwoliło mi rozwinąć wiedzę praktyczną, ale też pokazało, jak ważna jest współpraca i szybka adaptacja w pracy zespołowej.
16.07 (Dzień 9)
Środa była jednym z najbardziej wymagających dni podczas całej szkoły letniej. Tego dnia upływał ostateczny termin (do godziny 24:00) na oddanie projektu, który składał się z dwóch elementów: artykułu o objętości 10 stron oraz prezentacji dotyczącej zaprojektowanej przez nas misji. Większość dnia spędziliśmy na intensywnej pracy – dopracowywaniu szczegółów, sprawdzaniu danych, redagowaniu tekstu oraz przygotowywaniu slajdów do prezentacji. Panowała atmosfera pełnego skupienia, a jednocześnie dużego napięcia, ponieważ każdemu zależało na jak najlepszym efekcie końcowym. Praca w grupach trwała do późnych godzin wieczornych – wielu z nas siedziało nad projektami niemal do samego końca deadline’u. Pomimo zmęczenia, dzień ten był bardzo satysfakcjonujący – udało się ukończyć wszystkie materiały na czas, a wspólne pokonywanie trudności jeszcze bardziej zintegrowało nasz zespół.
17.07 (Dzień 10)
Czwartek był zwieńczeniem całego tygodnia pracy – dniem prezentacji projektów oraz oficjalnego rozdania nagród. Każdy zespół miał okazję zaprezentować swoją misję przed jury oraz pozostałymi uczestnikami szkoły letniej. Nasza prezentacja przebiegła pomyślnie – w przejrzysty sposób przedstawiliśmy założenia naszej misji, główne cele naukowe, a także techniczne aspekty zaprojektowanego systemu. Nasze zaangażowanie i dopracowanie koncepcji zostały docenione – zdobyliśmy nagrodę za najlepszy Science Case for the Mission. Był to dla nas ogromny zaszczyt i satysfakcja, że nasza praca została wyróżniona właśnie za aspekt naukowy, który stanowił fundament całej koncepcji. Ten dzień był nie tylko okazją do świętowania, ale także do wymiany doświadczeń z innymi zespołami i refleksji nad tym, jak wiele udało nam się osiągnąć w tak krótkim czasie.





